Sunday, December 10, 2006

DONDE MENOS SE ESPERA ARTE VEM BOM AGOURO; SE GODARD HOUVESSE GÊMEO SERIA DIFERENTE

Um ponto e virgula exatamente o que une dois titulos pra um post na distancia aproximada.
O filme Adaptação comecei a ver no canal de assinatura AXN, uzeiro e vezeiro (na linguagem de advogado cujo futuro vê rábula pela frente) de passar filmes e seriados de ação B, bomba a bobagem na variação do astral do assinante que assiste. Por essa midia improvavel não esperava que passasse produto da mais alta qualidade artistica, tanto que não dei bola na primeira exibição, eram ausencias estranhas de ação que minha embriagues ou sono não perdoavam. Na segunda tentativa estava lucido pra perceber estava diante de algo brilhante mas não fui longe que a lucidez me deixou. Agora restava a locadora, filme de 2002 se possível sequencia de being inside John Malkovich's brain não sei como me passou batido sem desconfiar da existencia. O livro que precedeu o roteiro é um achado que invade a historia, The Orchid Thief, mergulha na teoria Darwiniana, ecologia da Florida e escolhe orquideas como raridades de colecionadores numa perspectiva historica. O livro conta o verdadeiro caminho do renegado horticulturalista John Laroche.

"Adaptation decodes into one thing: It's about someone trying desperately to do something he can't..."
"After all one of the movie's reigning conceits is that the boundary between reality and representations of it - between life and art, if you want - is highly porous, maybe even altogether imaginary. Another is that obssessive manias - for instance, the passion for certain forms of plant life that afflicts some of the characters - reproduce themselves like madly pollinating wildflowers.."
"It is about a screenwriter having trouble writing a screenplay for the very movie tlhat you are watching. He knows what it's supposed to be a straightforward film version of a nonfiction book by Susan Orleans,... and as he sinks deeper into despair, his mind begins to wobble this way and that in comic incandescence, a spluttery nova of self-loathing, doubt and nihilistic impulse. And of course - this is always the worst part of anybody - he looks out a world blissfully wnaware of his agony, where people seem to be succeeding without a whisker of effort. That's an illusion, of course. But it's an illusion he loves, because it allows him to hate himself so much more passionatly.."
" But it is also, more deeply, a movie about its own nonexistence - a narrative that confronts both the impossibility and the desperate necessity of storytelling, and that short-circuits our expectation of coherence, plausibility and fidelity to lived reality..."
"One character asks: Why he thinks people find orchids so seductive? -
the answer: Oh, mistery, beauty, unknowability...Besides, I think the real reason is that life has no meaning. I mean, no obvious meaning. You wake up, you go to work, you do stuff. I think everybody's always looking for something a little unusual that can preocuppy them and help pass the time.."

Não adianta encher linguiça com apreciações roubadas, o filme é dos melhores a tratar do processo criativo e bloqueios que afligem os escritores.
Isso tem a ver com Godard ou ele se insere nas obssessões auto-deconstrutivas que o filme refere e deseja.
Filme pra ser visto, revisto bem acordado: excelentes atores, excelentes dialogos, excelente narrativa, invejável criação.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home